Paula’s tactiek

Ik las een keer ergens dat Paula Radcliffe (wereldrecordhoudster op de marathon) haar stappen telt tijdens een wedstrijd. Ze telt drie keer tot honderd en heeft dan een mijl gelopen. Het helpt haar om op het moment te focussen.

Was ik nu bij 45 of 54?
Ik probeer Paula’s tactiek regelmatig wanneer tijdens het hardlopen mijn gedachten met me aan de haal gaan: O hel, het is nog minstens 5km voordat ik thuis ben. Voel ik mijn enkel? Ik mag écht geen blessure krijgen. Ik moet straks niet vergeten de was uit de wasmachine te halen. Heb ik die mail beantwoord? Nee hè, het gaat toch niet regenen? Pfff, ik kan niet meer. Als ik merk dat ik overal mee bezig ben behalve met waar ik écht mee bezig ben, hardlopen dus, of als ik vermoeid raak, begin ik met stappen te tellen: 1, 2, 3… 25, 25, 27… 43, 44, 45…. Was ik nu bij 45 of 54? Opnieuw beginnen dan maar: 1, 2, 3…

Genieten
Als ik weer de tel kwijt ben, is het tijd voor een andere tactiek. Ik kijk om me heen en probeer te genieten van de omgeving waarin ik loop. Wat een mooie boom is dat. Awww lief, een meisje met een labrador puppy. Zullen we toch een hond nemen? Het is wel veel gedoe een hond. Bah, een hondendrol. Misschien toch maar niet. Voel ik m’n enkel? Zal ik stoppen? Ik heb geen zin meer. Oké, dit werkt ook niet.

Spel tussen je oren
Hardlopen is een spel. Een spel dat zich grotendeels tussen je oren afspeelt. Als je denkt dat je er niks van bakt of niet meer kunt is het de kunst je doorzettingsvermogen aan te moedigen om je frustraties en vermoeidheid te verslaan. Als ik alle tactieken heb toegepast om te focussen en mezelf op te peppen en het nog steeds niet lekker gaat, komt vaak de gedachte: Waarom doe ik dit ook al weer? O ja. Omdat ik het leuk vind. En dan loop ik ineens een stuk relaxter. Dat heb ik ook van Paula geleerd. In een interview zei ze: ‘It’s all about going out there and enjoying it.’

Voortaan moet ik aan deze uitspraak denken op het moment dat ik de deur uit ren.

Deze blog is op 19 juli 2012 gepost op viva.nl.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>