Kom van de bank af

Met dit weer is het heel verleidelijk om met een dekentje, thee en Toblerone op de bank te kruipen en je hardloopschoenen in de kast te laten staan. Beetje zonde om de conditie die je met zo veel moeite hebt opgebouwd te verslonzen, toch? En als je eenmaal bezig bent voel je je stukken beter. Echt. Met deze tips kom je van de bank af, of eigenlijk: ga je er pas op zitten als je hebt hardgelopen.

1. Stel een doel
Happiness is all about achieving goals. Of je nu 5km wilt lopen of een (halve) marathon, een doel houd je gemotiveerd én maakt je gelukkig. Belangrijk is dat je doel voldoende uitdagend is, maar wel realistisch (over een half jaar een marathon willen lopen als je nu het einde van de straat niet haalt is wat hoog gegrepen) en stel een deadline, bijvoorbeeld door je in te schrijven voor een evenement. Kun je ook niet roepen: ‘O dat komt wel’. Hier en hier vind je handige loopschema’s, een plan voor jouw doel.

2. Maak tijd
Obama staat elke ochtend in de sportschool. Er zijn dus mensen met een vollere agenda dan jij en ik samen die toch tijd hebben (lees: maken) om te sporten. Loop bijvoorbeeld van je werk naar huis, in je lunchpauze, of ren naar een vriend of vriendin. Tijdens mijn training voor de NWM2012 stapte ik onderweg naar m’n ouders eerder uit de auto en liep de rest van de weg. Bonus: ik liep in een andere omgeving en dat maakte de training extra leuk.

3. Plan je trainingen
Bepaal op welk moment van de dag je graag loopt en zet je trainingen in je agenda. Ik sport het liefst ‘s ochtends. Zo voorkom ik dat er in de loop van de dag iets tussenkomt, of dat ik een excuus verzin om niet te gaan. Bovendien voel ik me fit en energiek als ik de dag sportief ben begonnen. Geen early bird? Ga meteen als je thuiskomt van je werk. Kleed je om en stap de deur weer uit. En nee, niet heel even gaan zitten, grote kans dat je alleen nog op staat om naar de koelkast te lopen.

4. Run buddy
Met z’n tweeën lopen is niet alleen gezellig, een hardloopdate zorgt er ook voor dat je gaat. Een loopgroep of een wekelijkse hardlooptraining is helemaal een handige stok achter de deur.

5. Just do it
Geen zin, geen tijd, regen, kou, het is donker, moe, Grey’s Anatomy begint zo, ik ga morgen wel. Stop met excuses verzinnen, geef jezelf een schop onder je kont en ga! Je voelt je altijd beter als je wél bent gegaan, dan wanneer je met een knagend schuldgevoel binnen bent gebleven. Na je training mag je op de bank ploffen met een kop thee. Grote kans dat je dan niet eens zin meer hebt in die Toblerone, of in ieder geval niet in de hele reep. ;-)

Hoe blijf jij gemotiveerd om hard te lopen?

One thought on “Kom van de bank af

  1. Pingback: Wat zij zegt Instalife #48 - Wat zij zegt

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>